معاون حل اختلاف قوه قضائیه گفت: دادگاه‌های صلح باید شورا‌های حل اختلاف را به عنوان بازوی اجرایی در کنار خود داشته باشند. 

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در مراسم افتتاح دادگاه‌های صلح استان کرمان که دقایقی قبل در مجتمع قضایی ۲۲ بهمن کرمان راه اندازی شد، گفت: دادگاه صلح بدون شورای حل اختلاف ایجاد نخواهد شد و در واقع شورای حل اختلاف در دل دادگاه صلح فعالیت خود را ادامه می‌دهد به تعبیری شورا‌های حل اختلاف مستقر در دادگاه صلح باید باشند، دادگاه صلحی که در آن شورای حل اختلاف نباشد، دیگر دادگاه صلح نیست.

وی افزود: درطول رفت و برگشت‌های چهارگانه بین مجلس و شورای نگهبان به این قانون جدید شورا‌های حل اختلاف رسیدیم.

معاون حل اختلاف قوه قضائیه بیان داشت: به طور طبیعی ۵ درصد مردم راضی می‌شدند به شورا‌های حل اختلاف بروند و  نتیجه این شد که این حجم نیرو معطل می‌ماند و کسانی ۲۰ سال خدمت کرده بودند به مردم، پاسخ درستی نیافته بودند  و حقوق شان تضییع نشود.

وی گفت: تمام تحولات با اجماع سران قوه قضا و مجلس انجام شد و در نتیجه دادگاه صلح ایجاد شد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی  بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف مستقر در دادگاه صلح، دادگاه صلحی که در ان شورای حل اختلاف نباشد، دیگر دادگاه صلح نیست.

وی تصریح کرد: همه جا باید کنار هم باشند و در دل دادگاه صلح شورا باید مستقر باشد و نباید به گونه‌ای عمل شود که به فلسفه وجودی دادگاه‌های صلح نرسیم.

معاون حل اختلاف قوه قضائیه تصریح کرد: وصل کردن گذشته نگر در چینش دادگاه صلح است، اما باید وصل کردن آینده نگر نیز باشد.

وی تاکید کرد: به ازای هر شعبه حداقل یک شعبه باید باشد و در دل خود دادگاه تعریف شود.

معاون حل اختلاف قوه قضائیه گفت: اصلاح و بازنگری در نقشه کار داشته باشید و  باید قاضی به شعبه شورای خودش اشراف و نظارت کند.
وی تصریح کرد: اگر قضات دادگاه صلح این ۱۲ هزار پرونده به شورای حل اختلاف را ارجاع ندهند، خسارت بار است و باعث معطلی مردم و حجم بالای کار دادگاه خواهد شد تا از مجموع ۴۰ درصد پرونده و ۱۲ هزار پرونده باید به سازش برسد والا در مدیریت پرونده و نحوه اجرا اشتباه رفته اید.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: یکی از آموزش‌ها برای قضات دادگاه صلح آموزش مهارت‌های ارتباطی و اقناعی الزامی است و قاضی ما موظف است اول طرفین را قانع کند به شورای حل اختلاف بروند و اگر نرفتند خودش درنهایت رسیدگی کند.

وی افزود: اقناع کنید طرفین به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا در نهایت به صلح و سازش برسند والا پرونده در دادگاه صلح رسیدگی شود، حتی دخالت وکیل را نیز می‌توان کم کرد که وکیل مانع صلح وسازش نشود.

معاون حل اختلاف کشور افزود: شورا‌های حل اختلاف را اینجا باید بازوی قوی دادگاه صلح ببیند و مدیر دادگاه باید دقت کند ک چگو نه از توان شورا استفاده کند و بیشتر پرونده‌ها شورا حل کند.

وی افزدد: فرضا پرونده‌ای به شورا ارجاع شود ضمن تحقیق و ثبت اظهارات شهود و... کار‌های مقدماتی انجام شود تا پرونده إماده اجرای حکم شود و اگر به سازش رسیدند بهتر و الا میرود برای صدور حکم و  قضات باید این شورا‌ها را خوب به کاربگیرند در صدور رای به قاضی هم کمک می کند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی تصریح کرد: بیش از ۹۰ پرنده اشتباهی  به دادگاه می روند،  اما در دادگاه صلح به سبب بودن شورای حل اختلاف ۱۷۶ پرونده می‌توان ارجاع کرد.

وی تاکید کرد: در امور کیفری باید دقت شود بزه دیده حقش ضایع شده است و  باید از مردم خسارت دیده دراین بخش حمایت کنیم.

معاون حل اختلاف کشور با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه کیفرگرایانه در جامعه زیاد شده است و نباید باشد، افزود: گفتند مجازات جایگزین حبس که این هم غلط است و در نگاه سنتی دولت خودش جای بزه دیده مدعی شده و گفته است من تو را زندان می کنم و حق بزه دیده نادیده گرفته شده است، اما در این قانون جدید این نقیصه تاحدودی برطرف شده است و خوب اجرا شدن این قانون هم کمک خوبی خواهد داد و در نهایت باید بیشتر به سمت اصلاح و دیدگاه های اصلاح گرایانه برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار